Dit is van groot belang voor een goede tekst..

Voor een goede tekst is het natuurlijk ontzettend belangrijk actief te schrijven en je goed te verdiepen in de lezer van jouw verhaal. Het helpt als je jouw lezer in gedachten een naam geeft. Dat zorgt ervoor dat je jouw lezer persoonlijker benadert. Ook wordt jouw tekst sterker als je jouw lezer raakt. Wat is zijn of haar probleem? Hoe kun jij daarbij helpen? Schrijf jouw verhaal met passie. 

Maar daarnaast is er nog een ding ontzettend belangrijk…
Het doel van je tekst! Wil je iets verkopen? Personen informeren of overtuigen? Of amuseren?

Met dit artikel geef ik je schrijftips voor vier verschillende schrijfdoelen.

Informeren

Als je een goede informatieve tekst wilt schrijven, zorg er dan voor dat je kort en bondig schrijft en de feiten op een rij zet. Houd hierbij wie, wat, waar, waarom en wanneer in je achterhoofd tijdens het schrijven van je tekst.

Overtuigen

Wanneer je jouw lezers wilt overtuigen van jouw mening, besteed dan extra aandacht aan sympathie. Ben vriendelijk, sluit aan bij jouw lezer, laat hem of haar merken dat jij het beste met hem of haar voor hebt. Win het vertrouwen van je lezer en geef iets weg. Dat kan bijvoorbeeld kennis zijn over een bepaald onderwerp. Hiermee maak je gebruik van het wederkerigheid principe. Zodra jij iets geeft, wil de ander iets voor je terug doen.

Ook helpt het om “sociaal bewijs” te leveren. Als anderen zeggen dat ze blij zijn met jouw advies komt dat heel sterk over.

Activeren of verkopen (mensen iets laten doen)

Ook hier werkt het wederkerigheid principe heel sterk.

Maar er zijn meerdere “trucjes” die je kunt inzetten. Bijvoorbeeld door de lezer enkele vragen te stellen waarop je weet dat ze die vragen in hun hoofd met “ja” beantwoorden. Zodra je daarna een aanbod doet is de kans vele malen groter dat er weer een “ja” volgt.

Daarnaast werkt het ook goed om eerst een ‘groter’ aanbod te doen en vervolgens ook een voordeligere optie te bieden.

Laat ook zien dat wat je wilt verkopen schaars is, of het aanbod dat je nu maakt tijdelijk is of beperkt verkrijgbaar.

Zorg er in elk geval voor dat het duidelijk is wat je wilt verkopen, wat ze exact ontvangen en tegen welke prijs.

Amuseren

Dit kan een verhaal, een reisverslag, een gedicht of een blog zijn. Zorg in elk geval voor herkenning en voldoende beeldmateriaal. (foto’s/ video) Speel in op emotie, zowel humor als verdriet werken sterk.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email